کد مطلب:26098
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:36
تفاوت علم طبيعي (معمولي) با علم لدني كه ائمه و پيامبران دارند در چيست؟
كسب دانش از راه تحصيل و تعليم و تعلم، مدرسه و كتاب و تمرين و مطالعه را علم معمولي گويند ولي علم لدني ـ دانشيستكه با تهذيب نفس و طي مسير تكامل و رسيدن به حضور حضرت دوست و نوشيدن آب علم دانش از سرچشمه علم و دانش و ادراك شهودي معارف عقلي علمي عرفاني از نزد پروردگار را علم لدني گويند كه ويژه كاملترين انسانهاست.
علم او لدني است؛ يعني دانش او از مقام لدن و از نزد خداوند متعال گرفته شده است. علم لدني از سنخ علوم ديگر نيست كه در كنار آنها بيايد و با آنها سرشماري بشود و مثلاً بگويند: علم فقه، اصول، ادبيات، تفسير، تاريخ، جغرافيا و علم لدني.
علم لدني مانند ساير علوم، داراي مسائل و موضوع و محمولي نيست، بلكه علمي شهودي و حضوري است، علمي است فراموش نشدني، حقيقتي است كه روح انسان با آن آميخته شده و از وجود انسان جدا نمي شود، پس اگر معارف عقلي از راه تصور و تصديق و دانش حصولي به دست آيد علم لدني نيست و اگر سالك صالح به مقام لدن و نزد خدا برسد و از نزد او شهوداً حقيقتي را ادراك كند، چنين دانشي لدني است. در سورة مباركة واقعه مي فرمايد: إنه لقرآن كريم في كتاب مكنون لايسمه الا المطهرون (1)
قرآن كريم در كتاب مكنون و پوشيده اي است كه جز مطهران، كسي نمي تواند آن را مس كند. مقصود از مس در اين كريمه، مطلق ارتباط و تماس معنوي است، و مطهران را خداوند در آية كريمة ديگري چنين معرفي مي كند: إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا (2)
اهل بيت عصمت و طهارت، و عترت پاك و مطهر رسول اكرم (ص) همان مطهران هستند و به آن مرحلة عاليه راه دارند، به مقام لدن بار يافته و حقيقت قرآن را دريافته اند.
منابع و مآخذ:
1ـ سورة واقعه، آيات 77ـ79
2ـ سورة احزاب، آية 33
كتاب مكاتبه و انديشه10، ص150
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.